Vlaamse motoseingevers trekken aan de alarmbel!
Open brief: “Technologische revolutie brengt het peloton in gevaar”
Veiligheid in het peloton: welke belangen spelen er en hoe…
Het wegseizoen komt er met rasse schreden aan, maar meteen wordt al aan de alarmbel getrokken. Met name door de Vlaamse Moto Seingevers, een vzw die motorrijders begeleidt om in het wielerpeloton te kunnen meerijden. Dat zijn vaak vrijwilligers en die sturen steeds meer massaal hun kat door steeds meer opgelegde regels en door hun veiligheid die op het spel wordt gezet.
“Motoseingevers zijn niet meer alleen mannen, er komen de laatste jaren steeds meer vrouwen bij”, duidt Dirk Blanchart (54) het klimaat van de motoseingevers. Blanchart, uit Sint-Lievens-Houtem bij Aalst, is een ouwe getrouwe die al jaren meedraait in het circuit. “Motoseingevers zijn vaak motorliefhebbers die hun doordeweekse rit omzetten in dienstverlening aan de wielersport. Er zijn er natuurlijk wel een aantal die er op kikken om eens buiten de wetgeving te kunnen rijden. Tussen de rode en groene vlag in koers is er namelijk een minimum aan verkeersregels en dat is voor sommigen eens uniek om te rijden, want dan moeten ze niet stoppen voor het rood licht, mag de snelheid iets hoger, enzovoort.”
Maar er is dus een probleem, vooral omdat de koers nood heeft aan begeleiders op de motor. “Momenteel haken er veel motoseingevers af omdat ze tijdens de koers bijna geen renners meer zien”, legt Blanchart de vinger op de wonde. “De invoering van de way-outs en way-ins zit daar natuurlijk voor veel tussen. De wielerbond heeft die ingevoerd als veiligheidsmaatregel tussen motards en renners. Door die way-outs en way-ins zijn er echter meer motards nodig in de koers, maar ze hebben het effect dat er steeds meer mensen afhaken en dat is dus een probleem. Vooral ook omdat het aantal evenementen waarvoor een aanvraag wordt ingediend jaar na jaar blijft toenemen.”
Veiligheid zoek
“Daarbovenop komt nog eens dat het zeer onveilig geworden is voor de motorrijders, want ze worden uit de wedstrijd gehaald om via alternatieve wegen terug vooraan bij de kopgroep te geraken”, vervolgt Blanchart zijn betoog. “Maar die wegen worden natuurlijk ook gebruikt door het gewone verkeer – zelfs sportbestuurders maken daar gebruik van, al is dat niet de bedoeling. Het gebruik van die wegen buiten de rode en groene vlag is heel gevaarlijk voor ongevallen tussen de motorrijders en andere weggebruikers.”
Wat dat betreft is Dirk Blanchart helaas een deskundige. In 2016 werd hij tijdens een triatlon in Oudenaarde als motoseingever van de weg gekatapulteerd door een agressieve automobilist die het niet kon verkroppen dat hij voorrang moest geven aan het wielerpeloton en dan ook staande werd gehouden door Blanchart. “En ik wil ook verwijzen naar het ongeval vorig jaar waarbij een motard op 1 van de doorsteekroutes in aanrijding is gekomen met een tractor. Natuurlijk komen deze ongevallen nauwelijks aan bod in de media omdat ze buiten de koers gebeuren en er geen renners bij betrokken zijn.”
In de zomer van 2016 werd Dirk Blanchart moedwillig aangereden door een agressieve automobilist.
Radio Tour
“Een specifieke opleiding tot motoseingever is er niet, het is nog altijd zo dat de kennis van de ene motorrijder op de andere wordt doorgegeven”, zegt Blanchart. “Uiteraard besteden de vzw’s wel extra aandacht aan de veiligheid en specifieke aandachtspunten die nodig zijn om te fungeren als mobiele seingever en/of wegkapitein. Er wordt intern ook wel wat geoefend. Nochtans is het niet onoverkomelijk om motoseingever te worden. In principe gelden er nauwelijks voorwaarden, in die mate zelfs dat iedereen onder de 70 jaar een vergunning kan aanvragen bij Cycling Vlaanderen. Dat kan zelfs makkelijk online via hun website. Je moet dan alleen nog het nodige materiaal aanschaffen om Radio Tour te beluisteren, waar Cycling Vlaanderen de koersinformatie doorgeeft.”
“We vinden het wel heel spijtig dat Cycling Vlaanderen geen partnerschap aangaat met de bestaande vzw’s om via deze weg gescreende motorrijders te selecteren voor wielerwedstrijden”, voegt Blanchart eraan toe. “Op dit ogenblik kan dus iedereen die het nodige materiaal heeft mee in de koers, ongeacht het kennisniveau. Uiteindelijk zijn het de organisatoren die de motards toelaten.”
Meer info over de Vlaamse Moto Seingevers en hoe lid te worden, vind je op hun website!
Geef een reactie